Op het evenement Move To Zero bij SMT in Emmeloord stonden twee nieuwe Volvo PU500-powerpacks met een energie-inhoud van 396 kWh met een ingebouwde CCS2-DC-lader van maximaal 240 kW en diverse aansluitingen van 3x16A en 3x32A voor overige toepassingen. Deze powerpack kan worden aangesloten op aansluitingen van 3x32A tot 3x125A. Hij past naadloos bij de op Move To Zero draaiende Volvo EC230 Electric met een vast batterijpakket van 264 kWh, waarmee de machine vier tot zes uur kan draaien. Door tussentijds met dit pakket bij te laden, kun je de werkdag volmaken. SMT heeft dit jaar de eerste serie van drie PU500-powerpacks binnengekregen en zet ze nu in de markt via de SMT Rental-verhuurtak.
Nexus Roger
Opvallend was de aanwezigheid van een Nexus Roger-waterstofgeneratorset voor het in dit geval voeden van de aanwezige nieuwe elektrische Sennebogen 817- en 825-overslagmachines. De Nexus-generator met brandstofcel is goed voor 200 kW aan energie. De twintigvoets Roger-waterstoftrailer heeft een capaciteit van maar liefst 400 kilo waterstof. Omgerekend moet dit ongeveer een energie-inhoud voor elektrisch materieel op locatie geven van 8000 kWh. Roger geeft aan dat je zo veel energie compact op locatie hebt en dat het wisselen gemakkelijker en sneller gaat dan het opladen van powerpacks. Het ‘bijladen’ is een kwestie van de trailer omwisselen, wat Roger dan zelf regelt. Zo’n setje kost wel wat. Voor de generator alleen moet je op een bedrag van rond de zes ton rekenen. Wil je daar dan ook nog twee trailers met waterstof bij, dan ga je richting de miljoen. Dat is dan weer redelijk vergelijkbaar met de prijs van de megawatt-powerpacks.
EOX-waterstoftrekker
Ook een verrassende aanwezige was de nieuwe EOX 175-trekker in waterstofuitvoering. EOX Tractors heeft de 129 kW (175 pk) sterke trekker nu verkoopklaar in drie varianten: puur elektrisch, in waterstofuitvoering met brandstofcel en als hybride met dieselmotor. Het aanwezige model is uitgerust met vier waterstofcilinders met elk vijf kilo waterstof (350 bar). Er kunnen gerust nog twee cilinders bij, maar dat verkleint wel het zicht naar achteren. Volgens EOX moet je rekenen op een verbruik van circa 2,5 kilo waterstof per uur. Voor infra is de trekker leverbaar op bredere 650-banden. De elektrische variant is uitgerust met één of twee 150-kWh-batterijpakketten. SMT gaat een (elektrische) EOX opnemen in de Rental-tak om zo het totale plaatje voor klanten rond te kunnen zetten.