mest

GR/GPS-apparatuur 2.0 is nodig

Datum: 3 mei 2023
Laatst bijgewerkt: 4 mei 2023
Door: Hans Verkerk
De huidige GR-apparatuur op mestvoertuigen is zowel qua hardware als qua software ontwikkeld aan het begin van deze eeuw. De techniek en de software zijn dan ook verouderd, moeilijk meer aan te passen en bovendien beïnvloedbaar. Voor de langere termijn vindt ook Cumela dat onwenselijk.

Al langer bestaat bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de behoefte om een flinke moderniseringsslag te maken met de huidige GR/GPS-apparatuur (voorheen AGR/GPS-apparatuur). Met de invoering van het rVDM blijkt dat een deel van de GR-berichten niet onmiddellijk aankomt in het portaal van RVO, maar kennelijk ‘gaat zwerven in de digitale ruimte’. Ze komen soms pas na enkele uren tot een dag binnen. Dit kan in de toekomst worden voorkomen door een ander, moderner communicatieprotocol te gebruiken. Ook horen wij van een deel van de leden dat ze het fijn zouden vinden als de weeggegevens vanuit de weegcomputer automatisch kunnen worden doorgegeven aan het rVDM-systeem, zodat de chauffeur geen fouten meer kan maken bij het handmatig invoeren van het gewicht. De meeste van de huidige GR/GPS-systemen hebben hier geen voorzieningen voor.

Het blijkt dat een deel van de GR-berichten niet onmiddellijk aankomt in het portaal van RVO

Vanuit Cumela willen we al in een heel vroeg stadium meepraten over de ontwikkeling van een nieuwe generatie GR/GPS-apparatuur. De afgelopen jaren hebben we ook al contact gehad met enkele bedrijven die hier ideeën over hebben en/of in andere sectoren apparatuur hebben waarmee vrachten worden gevolgd. Van deze bedrijven horen we dat het handig kan zijn om informatie uit het Canbus-systeem van het voertuig te benutten. Naast het voordeel dat er dan geen extra bekabeling nodig is, kan via dat systeem ook informatie worden meegenomen vanuit andere onderdelen van het voertuig, bijvoorbeeld vanuit het motormanagement. Dit kan extra zekerheid geven dat er wel of juist niet wordt geladen of gelost. Verder is het goed om te overwegen of we willen blijven werken met het GPS-systeem (van de Amerikaanse defensie) of dat we overstappen naar het Europese Galileo, dat van zichzelf al een hogere nauwkeurigheid heeft.

Het moet leiden tot een bedrijfszeker, nauwkeurig, efficiënt en kosteneffectief systeem, dat niet te beïnvloeden is

Zo komen er tal van vragen op ons af, die uiteindelijk moeten leiden tot een bedrijfszeker, nauwkeurig, efficiënt en kosteneffectief systeem, dat niet te beïnvloeden is. Wij verwachten dat de overheid binnenkort wil starten met de eerste voorbereidingen. Daarbij willen wij graag ook de wensen van de sector goed kunnen inbrengen. We zijn daarom op zoek naar een aantal leden die met ons willen meedenken over deze ontwikkeling en die zo mogelijk goed thuis zijn in de laatste digitale ontwikkelingen en/of voertuigsystemen. Wil je meedenken, meld je dan aan bij Gerben Zijlstra via e-mail [email protected].