ADM beleid

Handreiking mkb voor alcohol, drugs en medicijnbeleid

Datum: 19 maart 2024
Laatst bijgewerkt: 19 maart 2024
Door: Jacqueline Tuinenga
Als werkgever in het midden- en kleinbedrijf wil je dat werknemers veilig en gezond kunnen werken. Gebruik van alcohol, drugs en bepaalde medicijnen hoort daar niet bij. Maar hoe ga je hier binnen het bedrijf mee om? Maak afspraken en leg die vast in een Alcohol-, Drugs- en Medicijnbeleid (ADM-beleid).

Dit ADM-sjabloon is een product van het Samenwerkingsverband Vroegsignalering Alcoholproblematiek, in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB), het Trimbos-instituut en MKB-Nederland.

Voorkomen van problemen 

Goed ADM-beleid gaat niet alleen over het gebruik van alcohol en drugs op het werk. Als werkgever kun je ook een belangrijke rol spelen bij het voorkomen dat medewerkers problemen krijgen door gebruik van alcohol en drugs. Ook kun je medewerkers helpen die te maken hebben met problematisch gebruik. Mensen die te veel alcohol, drugs of medicijnen gebruiken verbergen hun problemen vaak omdat ze zich schamen of omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Een open sfeer en duidelijke afspraken kunnen al helpen. Sommige mensen hebben op dit moment nog geen problemen, maar lopen wel risico. Voor hen is voorkomen extra belangrijk: hoe eerder je de problemen aanpakt, hoe groter de kans op herstel. 

Wetten en regels 
  • In de Arbeidsomstandighedenwet staat dat de werkgever moet zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving. 
  • In een lijst, de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie of RI&E (als die er is), staan de bedrijfsrisico’s beschreven. Hierbij horen ook de risico’s van werken onder invloed van alcohol, drugs en bepaalde medicijnen. RI&E nodig? Gebruik de erkende RI&E voor onze branche! 
Wat levert een ADM-beleid op? 
  • Veiligheid op het werk voor iedereen en het voorkomen van incidenten 
  • Minder productieverlies en minder afwezigheid van medewerkers 
  • Een fijnere sfeer op het werk, waar mensen beter voor elkaar zorgen 
  • Betere gezondheid van medewerkers (duurzame inzetbaarheid) 
  • Meer werkplezier 
  • Makkelijker voor werknemers om weer aan het werk te gaan na behandeling 
  • Voorkomen van kosten door ontslagprocedures 
  • Voorkomen van reputatieschade
Doe het samen

Bespreek het maken van een ADM-beleid met je medewerkers. Vul samen dit sjabloon in. Zo zorg je ervoor dat iedereen het ermee eens is. Hoe groter het bedrijf is, hoe meer mensen je betrekt bij het opstellen van een ADM-beleid. Denk aan de ondernemingsraad (heeft instemmingsrecht) of personeelsvertegenwoordiging (PVT), HR-adviseur, veiligheidscoördinator, bedrijfsarts en/of arbodienst.