Het huidige beschikbare bedrag is voldoende om de aanschaf van ongeveer 400 nieuwe emissievrije vrachtwagens te subsidiëren. Ondernemers krijgen daarbij maximaal zestig procent subsidie en belastingvoordeel op de meerprijs van een elektrische vrachtwagen. Kleine ondernemers kunnen daarbij nog een hogere subsidie krijgen dan grote ondernemers.
In totaal is er dus voor ongeveer 1600 vrachtwagens subsidie aangevraagd. Dit tekent volgens staatssecretaris Heijnen de grote bereidheid bij de vervoerssector om over te stappen naar emissievrije vrachtwagens. “Ik ben oprecht trots dat zoveel Nederlandse ondernemers hard op weg willen met de verduurzaming van het wagenpark. Daarom ga ik kijken of ik extra geld beschikbaar kan stellen om meer aanvragen te honoreren. Want elke schone kilometer die we nu maken is wat mij betreft pure winst.”
Zero-emissiezones
De regeling is met name van belang voor bedrijven die veel in de binnensteden opereren, want vanaf 1 januari 2025 mogen stede zero-emissiezones invoeren. Dit zijn gebieden in en rond de stadscentra waar vanaf dat moment geldt dat alle nieuwe vrachtwagens en bestelbussen emissieloos moeten zijn. Voor bestelbussen en vrachtwagens die dan al in gebruik zijn bij bedrijven geldt dat deze gedurende een overgangstermijn in deze zone maximaal 5 jaar oud mogen zijn.