AVR Puma 4.0 rooier

Updates voor de AVR Puma 4.0

Datum: 23 maart 2023
Laatst bijgewerkt: 23 maart 2023
Door: Gert Vreemann
Fabrikant AVR heeft de zelfrijdende Puma-aardappelrooier verder doorontwikkeld met enkele belangrijke updates. Het gaat om de Comfort Drive-aansturing van de diepteregeling, de mogelijkheid om de draairichting van de graafmat om te keren, een schraper op de egelband, autosteer en een actieve versmalling bij de overgang van de graafmatten naar de zeefmatten.
AVR Puma 4.0 rooier

Eind vorig jaar lanceerde AVR al Comfort Drive voor de aansturing van de diepteregeling van de All Conditions Control-rooibek. Met deze rooibek kan met diabolorollen of door middel van tasters worden gerooid. Dat laatste is lastiger. Via een belangrijke update is de regeltechniek verbeterd. Daarmee kan beter precies op diepte worden gerooid zonder dat er hoeft te worden ingegrepen. De hele machine loopt dan ook stabieler en het is comfortabeler werken in specifieke omstandigheden, zoals bij spuitpaden en op hellend terrein. Manueel ingrijpen of bijsturen is niet nodig.

Het is nu ook mogelijk de richting van de graafmat om te keren. Zo kunnen eventuele verstoppingen in de rooibek snel worden verholpen en kan het verlies van aardappelen tussen de zeef- en graafmachine worden voorkomen wanneer de draairichting van de zeefmatten wordt omgekeerd. Om bij zwaardere rooiomstandigheden het aankleven van aarde aan de rol boven de egelband te vermijden, is er nu een PUR-schraper beschikbaar die de rol schoon houdt. Dit voorkomt het verlies van aardappelen en slijtage aan de egelband.

AVR Puma rooiunit

AVR claimt dankzij een efficiënte Volvo-motor, een uitgekiend hydraulisch systeem, een laag eigengewicht en de keuze voor grote bandenmaten een erg laag verbruik, zeker in omstandigheden waarin rooien op verlaagd toerental (1250 toeren) mogelijk is. AVR monitorde afgelopen jaar voor alle gevolgde Puma’s 4.0 een gemiddeld brandstofverbruik van 27,6 liter per motoruur (dit zijn dus niet enkel gerooide uren).

De machine biedt nu ook meer comfort voor de chauffeur, die zich zo meer kan richten op het rooiproces. Daarvoor verantwoordelijk is de nieuwe autosteer-optie. Een sleper gemonteerd op de klapper tussen rij één en rij twee stuurt de voorwielen aan, waardoor de machine automatisch de rijen volgt. Om een vlotte overgang van de graafmatten naar de zeefmatten bij Puma’s met All Conditions Control-rooibek te verzekeren, is een actieve versmalling ontwikkeld. Twee aangedreven rollen aan de zijkant van het kanaal geleiden de productstroom naar de zeefmatten. Zo draait de machine lichter, blijven de drukken lager, is er minder kans op aankleven van aarde onder en aan de vernauwingsplaten en is er dus ook minder slijtage.