ondernemer aan tafel

Welke manier van contact houden past bij jou?

Datum: 11 april 2024
Laatst bijgewerkt: 11 april 2024
Door: Wilco Emons
Welke manier van contact houden past bij jou? Hoe leg jij contacten met degenen die jou kunnen helpen? Waar ga je naartoe voor een goed gesprek? Als het gaat om manieren om contact te houden, leven we in tijden met bijna onbeperkte mogelijkheden. Toch vergeten we soms contact te houden, terwijl de coronamaatregelen ons juist leerden hoe belangrijk dit is. Waarom moeten we contact houden?

‘Verbonden’ is een van de kernwaarden van Cumela. Ook bij Cumela merken we namelijk dat contact houden en in het verlengde daarvan verbonden zijn echt wat van je vragen. Wij komen graag persoonlijk in contact met onze leden en vervolgens willen we dat blijven.

Vaak is wat er in eerste instantie niet wordt gezegd belangrijker dan wat er daadwerkelijk wordt uitgesproken

Het gaat nog verder dan dat. Wij stellen ons graag persoonlijk voor aan potentiële leden. Dat doen we ook bij partijen die de belangen van onze mooie sector op welke wijze dan ook - positief of negatief - kunnen beïnvloeden. Toch is dit vaak niet de manier hoe wij in beeld komen bij bedrijven en instanties. Als organisatie zijn we actief op tal van social-mediakanalen: LinkedIn, Facebook, X en sinds kort Instagram. Ook de website Cumela.nl wordt goed gevonden als de partijen op zoek gaan naar informatie over bepaalde onderwerpen. Vaak vragen ze ons dan per e-mail of per telefoon naar de verdere details.

Digitaal uithangbord

Andersom werkt het net zo. Jouw bedrijf heeft een digitaal uithangbord in de vorm van jouw website en jouw socials. Naast het digitale uithangbord is er ook nog het fysieke uithangbord van jouw bedrijf. Het werk dat je maakt, jouw materiaal met je naam erop en jouw personeel, het is allemaal reclame voor jouw onderneming. Het zijn manieren voor klanten of instanties om jouw bedrijf te vinden. Die kunnen dan bepalen of het ze bevalt wat ze zien. Soms levert het je commentaar op, maar dan is het hopelijk opbouwend. Dat is helaas niet altijd het geval.

Wist je trouwens dat ook instanties deze middelen gebruiken om een beeld van jouw bedrijf te krijgen, zoals de Belastingdienst. Die gebruikt jouw socials en jouw website om zich een beeld te vormen van jouw bedrijf. Dan moet de informatie wel kloppen en een afspiegeling zijn van jouw onderneming. Meld je bijvoorbeeld dat je X doet en ze zien Y, dan kan dat vragen opleveren. Het is goed om je daarvan bewust te zijn. Indirect houdt ook deze dienst dus contact.

Persoonlijk contact

Terug naar dat persoonlijke contact. Aan tafel, in een persoonlijk gesprek, kom je het meest te weten over elkaar. Dit heeft nog een voordeel. Het maakt doorvragen gemakkelijker. Je profiteert daarbij van verbale en non-verbale communicatie. Die laatste bestaat uit de houding, de beweging, het gezicht en de stem. Doorvragen kan op basis van de non-verbale signalen die jouw gesprekspartner tijdens het gesprek afgeeft, soms op basis van de woordkeuze. Vaak is wat er in eerste instantie niet wordt gezegd belangrijker dan wat er daadwerkelijk wordt uitgesproken. Vanwege deze redenen probeert jouw bedrijvenadviseur vanuit Cumela op regelmatige basis dit soort gesprekken met je te voeren.

Toch lukt dat niet altijd of heb je om de een of andere reden behoefte aan vaker afspreken. Dat kan en ook dan kun je een beroep doen op de adviseur. Hij of zij staat voor je klaar. Dat kan tegenwoordig ook digitaal. Zo kunnen we toch met elkaar in gesprek komen als er even wat minder tijd is. Dat kan vrij eenvoudig via media als Teams. Effectief is het wel, want het scheelt reistijd, maar je mist in veel gevallen de signalen die je wel oppakt in een persoonlijk gesprek. Nood breekt soms wet. Een combinatie van echt contact en bijhouden via Teams werkt dan wel weer heel mooi.

Via media als Teams kunnen we toch met elkaar in gesprek komen als er even wat minder tijd is

Creatief in contact zoeken

Ook in de periode van maatregelen rondom corona slaagden we er als organisatie in om op een creatieve manier contacten te leggen. Dat kan ook gelden voor andere situaties waarin persoonlijk contact even wat lastiger is. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van een medische aandoening. Persoonlijk contact is dan lastiger. Door creatief om te gaan met socials, WhatsApp en jouw website kom je toch in contact met jouw klanten en potentiële klanten. Vaak zijn dat nog meer of verrassender contacten dan je zelf had kunnen bedenken.

Een andere manier waarop Cumela persoonlijke contact zoekt met haar leden zijn de bijeenkomsten van de studieclubs, de ledenvergaderingen van de secties of de vereniging of andere evenementen die Cumela organiseert, zoals de Relatie- en Innovatiedagen, de algemene ledenvergadering en de contactdagen. Van die laatste vind je in deze Grondig een korte samenvatting. Hier blijven de gesprekken vaak wat oppervlakkig. Er staan immers ook anderen om je heen met grote oren. Toch kunnen deze gesprekken wel de opstap zijn voor een persoonlijk gesprek aan de keukentafel. Ook vormen deze bijeenkomsten de uitgelezen mogelijkheid om met collega’s in contact te komen. Naast leuk is dit vaak ook erg leerzaam.

Gesprekken op ledenbijeenkomsten kunnen wel de opstap zijn voor een persoonlijk gesprek aan de keukentafel

Genoeg manieren dus om met elkaar in contact te komen en te blijven. Besef dat de bal ligt bij jou als ondernemer. Niemand kan op afstand ruiken wat jou beweegt. Maak gebruik van onze organisatie en jouw adviseur, dus laten we contact houden.