Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Matexpo verkent elektrificering

Wie goed kijkt, ziet ook op Matexpo de nodige zero-emissiemachines. Maar het is mondjesmaat, want in België is dit nog nauwelijks een thema. Het zijn vooral diesel aangedreven machines die hier de aandacht trekken. Nog tot zondag kun je er terecht voor een compleet overzicht van alles wat voor onze sector van belang is.
16 september 2025 3 min leestijd
DSC08347_preview.jpg

Net als in Nederland is in België het grote probleem dat er geen vraag is naar zero-emissiematerieel, of dat de opdrachtgever niet bereid is ervoor te betalen. Verschillende standhouders geven daarom aan slechts in beperkte mate elektrische machines te hebben meegenomen. Een opvallende plaats hebben ze zeker niet, al zijn er een paar uitzonderingen. Zo debuteerde XCMG met een stand met uitsluitend elektrische machines en pronkte JCB met haar nieuwe waterstofmotor. Geen wonder, want hiermee wonnen zij de Green Award van Matexpo.

Veel grote noviteiten voor onze sector waren er niet op deze beurs. Geen verrassing na de eerdere Bauma en TKD. In het fotoverslag toch een aantal opvallende zaken van deze beurs.

Geert-Jan de Kok ook naar België

DSC08316_preview.jpg

Vlak voor de beurs kwam het bericht dat Machinedealer en -importeur Geert-Jan de Kok uit Esbeek (NB.) machinedealer Jameco BV in Meerhout (B) heeft overgenomen heeft overgenomen. Dit bedrijf gaat in een deel van België de verkoop van Yanmar verzorgen. De Kok is inmiddels ook aangesteld als importeur voor België. Hij is zeer te spreken over de keuze om verder te gaan als gespecialiseerd bedrijf in grondverzetmachines: “We krijgen steeds meer klanten die ons weten te vinden, omdat we aansluiten bij hun bedrijfsvoering. Daarvoor hebben we inmiddels al een team van 36 mensen klaarstaan.”

ADR-vrije Bouwpower

DSC08317_preview.jpg

Door slim te combineren blijft de Bouwpower-box van Ahlmann onder de ADR-regelgeving en mag iedereen deze achterin de bus of op een aanhanger vervoeren. De Powerbox heeft een vermogen van 51,5 kWh. Opladen is mogelijk met 16 of 32 Ampère, en kan ook tegelijkertijd. Daarnaast kun je gelijktijdig laden en ontladen. Daarvoor zijn een groot aantal verschillende aansluitingen ingebouwd. Ahlmann ziet de box als een oplossing voor een bouwplaats waar geen aggregaat gewenst is, of waar geen netaansluiting beschikbaar is en je toch een machine wilt bijladen. Ook kan hij pieken in stroomverbruik opvangen bij een te kleine aansluiting.

JCB waterstofaggregaat

DSC08338_preview.jpg

De bekroonde JCB-waterstofmotor is al beschikbaar in een nieuw aggregaat dat JCB heeft ontwikkeld. De motor is een eigen ontwikkeling van JCB en een echt prestigeproject van de familie Bamford. Om echt tot zero emissie te komen, is de motor flink aangepast. De inspuitdruk is teruggebracht naar 10 bar en er zijn speciale bougies ontworpen om ontbranding te verkrijgen. Het aggregaat met deze motor is nu goedgekeurd en mag in Europa worden verkocht. Voor machines is het zover nog niet,

omdat vooral de opslag van waterstof op de machine extra veiligheid vraagt. Daar wordt nu aan gewerkt.

Elektrisch Develon als fabrieksmachine

DSC08341_preview.jpg

De door ELM omgebouwde elektrische graafmachine stond prominent in de stand van Develon. Zij verkopen deze machine nu als af-fabriekmodel, dus met alle fabrieksgaranties die daarbij horen. ELM krijgt daarvoor ook motorloze machines aangeleverd om ze verder af te bouwen. In België zijn de eerste machines inmiddels verkocht.

XCMG

DSC08324_preview.jpg

Een opvallende standinrichting bij XCMG. Deze Chinese fabrikant kwam met uitsluitend elektrische machines naar Matexpo. Machines die overigens ook allemaal al op de Bauma te zien waren. Voor zowel de graafmachine als de forse shovel claimt XCMG dat er minstens acht uur mee gewerkt kan worden.

Nieuw tussenmodel CAT

DSC08314_preview.jpg

Verrassende zaken zaten er niet bij, maar met de 319 voegt Caterpillar een mooi tussenmodel toe. De machine heeft een gewicht van 21,5 ton en een vermogen van 133 pk. Het is wel een complete machine met standaard Cat Grade 3D aan boord, de Next Gen CR-cabine, Cat Payload en de mogelijkheid om een virtueel hek rondom de machine te creëren om botsingen of diefstal te voorkomen.

Tags
Techniek & Vakinformatie
Matexpo
Grondig
Toon van der Stok
Toon van der Stok
Hoofdredacteur Grondig