Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Wat kost schoon en emissieloos bouwen?

Wat kost het werk wanneer je gebruik maakt van schoon en emissieloos bouwen? En wat kost het wanneer je het werk doet met diesel- en benzinevoertuigen? Decisio rekende voor het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) vier werken door, waaronder dijkversterking en het bouwrijp maken van grond.
8 september 2025 2 min leestijd
Accupakketten verwisselen bij de DX 300 Electric

De herinrichting van een weg in stedelijk gebied, het bouwrijp maken van grond, dijkversterking en net op zee. Deze werken rekende Decisio door om de financiële gevolgen van schoon en emissieloos beter zichtbaar te maken. Dat deden ze door te kijken naar het basisniveau of minimumniveau 2023 en naar een volledig elektrisch project. Tegenover het schoner werken staat het werken met een diesel. Daarvoor hielden de onderzoekers rekening met afschrijvingen werk-, voer- en vaartuigen, kosten energiedrager en onderhoud en verzekeringen. 

Herinrichting van een weg

Aan schoner werken hangt een fors prijskaartje, zo blijkt bij de herinrichting van een weg. Het gaat hier om een 50 km weg over een traject van 200 meter. Iets wat 14 tot 20 procent meer gaat kosten dan bij de uitvoer door een diesel. De projectkosten lopen daarbij op naar 112.000 euro bij volledig emissieloos. Vooral de laadinfrastructuur jaagt de kosten omhoog. Met een aandeel van 30 procent blijkt dit een belangrijk onderdeel. Ook de aanschafprijzen duwen de projectkosten omhoog. Zo neemt bij bestaand materieel afschrijvingen een aandeel in van 25 procent en stijgt dat bij elektrisch naar 40 procent.   

Bouwrijp maken voor nieuwbouwontwikkeling

In de tweede casus kwam het bouwrijp maken van 5.000m2 aan bod. De grond ligt aan de rand van een stedelijk gebied en is goed ontsloten. In totaal duurt het werk 10 weken. Stap je over naar emissieloos dan komt de projectsom uit rond de 300.000 euro.  De meerkosten liggen dan 11 tot 17 procent hoger ten opzichte van traditioneel. Opnieuw komen de meeste meerkosten door de laadinfrastructuur. Daarvoor kunnen de kosten oplopen van 60 tot 320 procent. Een directe tijdelijke netaansluiting levert de meeste meerkosten op, een bestaande directe aansluiting de minste. Ook liggen de afschrijvingskosten voor elektrisch materieel bijna twee keer hoger dan die van gangbaar.  

Opvallend genoegd neemt het aandeel van laadinfrastructuur bij de meerkosten van een dijkversterking in relatieve zin iets af. Hier duwen vooral de afschrijvingen op materieel de kosten fiks omhoog. "De absolute kosten worden 2,5 keer zo groot." Die stijgt zelfs naar 60 procent van de totale kosten voor de inzet van materiaal. Ter vergelijking ligt het aandeel van laadinfrastructuur bij een dijkversterking op 15 procent. In totaal schat Decisio de meerkosten bij een volledig emissieloze dijkversterking op 2 tot 4 procent. 

Tags
schoon en emissieloos bouwen
seb
2023
dijkversterking
grond
Grondig
Portretfoto Herma van der Pol
Herma van den Pol
Communicatieadviseur / redacteur