Betalingsachterstand

Het kan gebeuren dat je niet genoeg saldo op je rekening hebt staan. Dan lukt het ons niet om je premie te incasseren. Je kunt ook een keer vergeten je premie over te maken. In beide gevallen heb je een betalingsachterstand. Wij sturen je dan een betalingsherinnering.

Wat kun je doen bij een betalingsachterstand?
• Wil je jouw openstaande premie direct betalen? Dan kun je dat doen via rekeningnummer: NL71 RABO 0380 4280 24 t.n.v. Cumela Verzekeringen. Vermeld daarbij altijd je factuurnummer en eventueel het polis- of schadenummer. 

• Kun je niet meteen betalen? En heb je nog geen brief ontvangen van ons incassobureau, Flanderijn B.V.. Neem dan even contact met ons op. Dat kan op werkdagen van 8.15 tot 16.45 uur op (033) 247 49 60.

• Heb je al een brief van Flanderijn B.V. gekregen? Dan loopt het contact over je betalingsachterstand via hen. Je kunt ze bereiken van 8.00 tot 17.00 uur op
(088) 209 24 44. Zij helpen je dan verder.

• Heb je zorgen over je financiën of heb je schulden? Al ruim 36.000 mensen met schuldzorgen werden geholpen met gepast advies via geldfit.nl. Doe hier gratis online test en krijg advies op maat.

Wat gebeurt er als je een betalingsachterstand hebt?
Reageer je niet op onze betalingsherinneringen? Dan loopt je betalingsachterstand op en lopen de aanmaningskosten op. Uiteindelijk neemt ons incassobureau, Flanderijn B.V., het van ons over.

Je kunt misschien een betalingsregeling treffen
Lukt het je niet om je premieachterstand in één keer te betalen? Dan kan je misschien een betalingsregeling met ons treffen. Samen met jou stellen wij een betalingsregeling vast. Wij moeten de premie dan wel kunnen incasseren van je rekening. Als dat niet lukt, vervalt de regeling.

Als je motorrijtuig onverzekerd is, ben je strafbaar
De Dienst voor het Wegverkeer (RDW) onderzoekt regelmatig of alle geregistreerde motorrijtuigen zijn verzekerd. Is jouw motorrijtuig niet verzekerd? Dan krijg je van RDW een boete van honderden euro’s. Je bent namelijk wettelijk verplicht je motorrijtuig te verzekeren.

Wanneer stopt de dekking van je verzekering?
Als je de premie niet betaalt, stopt de dekking van je verzekering. In de brief staat welke datum voor jou van toepassing is. De dekking vervalt dan met terugwerkende kracht. Je kunt dus geen claims indienen vanaf het moment dat de premie bij ons binnen had moeten zijn.

Je hebt betaald. Wanneer ben je weer verzekerd?
Je bent weer verzekerd vanaf de dag nadat wij je achterstallige premie hebben ontvangen. Dit geldt ook voor je motorrijtuigenverzekering.

Wil je voortaan via automatische incasso betalen?
Met een automatische incasso verklein je het risico dat je een premiebetaling mist. Bovendien is het gratis.

Zo stel je een automatische incasso in
Geef dit bij voorkeur telefonisch door. Geef aan dat je voortaan per automatische incasso wilt betalen. Wij zullen dan zorgen dat jij de benodigde formulieren ontvangt. Na ondertekening en het terugsturen hiervan, kunnen wij de premies voortaan automatisch incasseren.

Laatst bijgewerkt: 22 november 2022